Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Max Havelaar Lecture 2014: ‘Think different’

Delen

Max Havelaar Lecture 2014: ‘Think different’

Het is woensdag 29 oktober. De dag van de zevende editie van de Max Havelaar Lecture aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Het thema van de dag: ‘Generation Y challenges you!’. Het belooft een middag te worden waarin generatie Y de oudere generatie uitdaagt  met nieuwe,  innovatieve  ideeën over duurzaam ondernemerschap.

Rob van Tulder en Noortje Schrauwen openen de lezing

De lezing wordt geopend door Rob van Tulder ( ) en Noortje Schrauwen ( ). De dag bestaat uit een aantal battles tussen iemand van generatie Y en iemand van een oudere generatie. Tussen de battles door worden er pitches gehouden.  Nieuwe, innovatieve en jonge ondernemers presenteren dan kort hun duurzame onderneming of idee.

And the battle begins
Jitske Lundgren en Willemijn Verloop bijten het spits af. En dit zijn niet de eerste de beste. Jitske Lundgren, generatie Y, heeft samen met een Nepalese vrouw een kledingfabriek opgezet in Kathmandu,  . Willemijn Verloop heeft vijftien jaar leiding gegeven aan War Child Nederland. In 2012 heeft zij samen met Mark Hillen   opgericht, het eerste Nederlands Platform voor Sociaal Ondernemers. Er is dus niet echt sprake van een battle aangezien Social Enterprise initiatieven en ondernemingen als die van Jitske juist ondersteunt en versterkt.

Het grootste probleem voor sociale ondernemers in Nederland is het ontbreken van kapitaal

Willemijn Verloop praat over de moeilijkheid van sociaal ondernemen in Nederland. Is dit in andere landen beter dan? Ja, volgens Willemijn is dit in een andere landen beter geregeld. Zij vertelt dat het grootste probleem voor sociale ondernemers in Nederland het ontbreken van kapitaal is. Willemijn pleit ervoor dat we in Nederland kunnen groeien in sociaal ondernemerschap, maar wel met positieve support, onderzoek, onderwijs en bovenal geld! Een vraag voor Jitske: wat zou jij willen: onderzoek of financiering? Jitske: ‘investeerders, dus geld is het meest belangrijk. Natuurlijk staat de maatschappelijk doelstelling voorop, maar financiële ondersteuning is wel een voorwaarde om een bedrijf op te starten en draaiende te houden.’ Het gaat dus ook om geld! Er is een grote behoefte aan financiers die het belang zien van de maatschappelijke waarde van een sociale onderneming.

Bas van Abel en Peter Westgeest

Gebeurt dit dan helemaal niet? Jawel. Peter Westgeest (Directeur hardware KPN) ging de samenwerking aan met Bas van Abel ( ). Bas van Abel vertelt ons het verhaal van de Fairphone. Hoe hij met een steen uit de mijnen van Congo kwam. Hiermee naar KPN is gegaan met het idee er een smart Phone van te maken en met KPN een contract aanging. En dat er al 1.000 Fairphones verkocht waren voordat er überhaupt één Fairphone gemaakt was. Zo gemakkelijk is het natuurlijk niet helemaal gegaan. Maar ik leer wel dat het kan. Een groot bedrijf als KPN gaat op basis van vertrouwen de samenwerking aan met een ‘risico nemer’ als Bas van Abel. Dit is een begin om een verandering te brengen in het systeem. De productieketen van de telefoon is volledig transparant verlopen. Een eerlijke smartphone waarbij mens en natuur gespaard worden is op de markt gekomen.

Net als Talitha Muuse ( ) en Simon Pickard ( ) zegt ook Bas van Abel dat het er niet om gaat dat we alle problemen met betrekking tot duurzaamheid oplossen. Grote winst ogende bedrijven die telefoons maken zullen hun productieproces niet snel veranderen. Het gaat om een andere denkwijze. Think differently! Een verandering van onze houding. Ik bedenk me dat ook ik invloed kan hebben op het productieproces van bijvoorbeeld telefoons. Want moet ik per se die nieuwe iphone 7? Of kan ik nog wel wat langer met deze telefoon doen? Is het zo belangrijk dat er steeds vernieuwde telefoon gemaakt worden? Vraag ik om het nieuwste van het nieuwste?  ‘Making is destroying at the same time…..’

Pitch it!
Tussen de battles door worden er pitches gehouden. In een paar minuten hebben jonge sociale initiatiefnemers de ruimte om hun idee of onderneming neer te zetten. Voor mij zitten er al een paar bekende namen bij. Onder andere de winnaar van de pitch van de Social Start-up Day, Marieke Andringa van  . Maar ook Maud van   is er. En natuurlijk onze eigen Lisanne van Geffen die Young and Fair presenteert in een korte pitch. Ik vind het leuk om te zien wat voor uiteenlopende ideeën er zijn. Ook   vertelt wat zij doen: zij maken polaroid foto’s van mensen over de hele wereld en geven vervolgens de foto aan die persoon. Op deze manier neem je niet alleen iets, maar geef je diegene die je op reis ontmoet ook iets. En neem  , die een bijdrage leveren aan het tegengaan van voedselverspilling door supermarkten en restaurants met elkaar in contact te brengen, met als doel dat er minder eten in de prullenbak beland en de inkoopkosten voor restaurants kunnen worden teruggedrongen.

Will generation Y make a difference?

Florian Wolff sluit de dag af!

Ik dacht het wel! Er zijn in ieder geval genoeg ideeën. Zoals Talitha Muusse ook zegt: ‘ er wordt een hoop van onze generatie verwacht. We ervaren dat we tot een generatie behoren. Onze generatie bestaat. We zijn ons bewust van de problemen van deze tijd. En we willen ons focussen op de mogelijkheden. Niet oplossen, maar vooral: think different!’ Deze leerzame middag wordt afgesloten met de muziek van Florian Wolff. Hoe toepasselijk, aangezien Florian Wolff zelf een duurzame levensstijl geniet. De muziek speelt. De energie wordt opgewekt door iemand die aan het fietsen is. En iedereen praat nog even na onder het genot van een drankje en natuurlijk good food!