Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Social Start-up Day 2015: impact is het doel!

Delen

Social Start-up Day 2015: impact is het doel!

Afgelopen zaterdag vond wederom de Social Start-up Day plaats, deze keer in de Bethelkerk in Utrecht. Goed verzorgd door de medewerkers van de kerk, die ons de hele dag voorzagen van koffie, thee en versnaperingen, volgden de deelnemers inspirerende workshops en werd er volop genetwerkt. De deelnemers konden kiezen uit vier tracks: Groen & Duurzaam, Internationale Handel, Deeleconomie en Sociaal Maatschappelijk. Ik mocht me als Young & Fair reporter heen en weer bewegen tussen de verschillende tracks en kon dus alles meemaken!

Sivan Breemhaar van Afriek

Aan Sivan Breemhaar van  de eer om de aftrap te doen. Om de deelnemers meteen maar een voorbeeld te geven van hoe het kan lopen als je eenmaal aan je start-up begint, vertelde zij haar verhaal over hoe zij in Rwanda is begonnen met het laten maken van mannenblazers en -pakken in vrolijke Afrikaanse stoffen en hoe ze inmiddels werken aan een lijn voor vrouwen. Ik ben nu al fan.

Daarna sloot ik mij eerst aan bij de track Sociaal Maatschappelijk waar we een workshop volgden over persoonlijk leiderschap door Coen de Vries van  . Hij was niet voorbereid, zei hij, althans een beetje natuurlijk wel, maar hij zou ter plekke wel zien wat hij ging doen, wat bij de situatie paste. Ogenschijnlijk zonder al te veel moeite schudt hij een leerzaam verhaal uit zijn mouw over wat leiderschap is, welke soorten leiderschap en types leiders er zijn en welke soorten en types je nodig hebt in je start-up. Alsof het niks is… Dat is pas leiderschap.

Werk aan de winkel bij UTZ en IDH.

Tijdens de lunch hadden de deelnemers de tijd om de eerste workshop te laten bezinken en verder kennis te maken met elkaar. Daarna sloot iedereen zich weer aan bij z’n track. Ik wisselde van track en ging naar de workshop van   en   over certificering van de track Internationale Handel. Belangrijkste idee: bij het beginnen van je eigen bedrijf gaat het er niet om dat je uiteindelijk een Fair Trade of biologisch keurmerk op de verpakking van je product of op je website kunt zetten. Het gaat er wel om dat je een positieve impact hebt op het leven van de boeren die de grondstoffen van je product produceren of op de landbouwgrond waar die grondstoffen vandaan komen. Er zijn momenteel drie trends in de wereld van de certificering. Ten eerste zijn er zoveel keurmerken dat de consument door de bomen het bos niet meer ziet. Ten tweede wordt het ook steeds onduidelijker wat een keurmerk nu precies betekent en wat je mag verwachten van een gecertificeerd product. En tot slot wordt het steeds belangrijker om in plaats van een keurmerk te kunnen laten zien wat de impact is die je hebt. Certificering is een middel, geen doel. Impact is het doel.

Bij de laatste ronde kwamen twee tracks bij elkaar en volgden we samen een workshop van   over crowdfunding. Wist je dat de eerste bekende crowdfundingsactie voor de sokkel van het Vrijheidsbeeld in New York was? Het beeld, dat de stad cadeau gedaan is, zou bijna in een andere stad geplaatst worden omdat de gemeente geen geld had voor de sokkel, maar burgers hebben dit met een inzamelingsactie weten te voorkomen. Je hebt er verder vrij weinig aan, maar het is een leuk weetje. Waar je wel iets aan hebt, zijn de tips die we kregen in de workshop. Bijvoorbeeld, denk eens aan de neveneffecten van crowdfunding. Je kunt het namelijk ook gebruiken om onderzoek te doen naar wat de mogelijke consumenten, de crowd, van je product vinden. Je kunt het gebruiken om mensen meer te betrekken bij je product en het proces, te beginnen bij je naasten, “friends, family, fools”, de eerst mogelijke geïnteresseerden en investeerders, maar ook een breder netwerk en zelfs je hele crowd.

Het is net werken.

Tijdens de afsluitende borrel werd er nog druk nagepraat en genetwerkt. De mannen van  , een online magazine over sociaal ondernemen, presenteerden hun website die op dat moment online ging. Tegen het einde moesten de heren en dames van de Bethelkerk erg hun best doen om ons eruit te krijgen, want de meeste social starters waren nog lang niet uitgepraat.

Leuk, zo’n dag, maar mocht je nu zelf niet geweest zijn: wie komen daar nou eigenlijk op af? Laat me jullie voorstellen aan Michiel en Ruben van  . Het idee is: we hebben allemaal spullen in huis die je maar eens in de zoveel tijd gebruikt, zoals bijvoorbeeld een boormachine, een surfplank, een backpack enzovoorts. Of, zoals ik, je hebt ze niet in huis omdat je denkt: “Dat ga ik dus echt niet kopen, want je gebruikt het toch bijna nooit.” De droom van Ruben en Michiel is dat er over een tijdje in elke wijk een deelkelder is waar dergelijke materialen opgeslagen kunnen worden en waar je als wijk met elkaar gebruik van kan maken. Het werkt met een puntensysteem: je koopt een abonnement en daarbij losse “Deeltjes”. Met die Deeltjes kun je materialen lenen, maar als je zelf iets inbrengt krijg je daar ook weer Deeltjes voor terug. De eerste deelkelder opent binnenkort in Wageningen, maar er is nog veel te doen. Er zijn een heleboel uitdagingen: het vinden van locaties, geld en het aanspreken van een groter netwerk. Ze waren bij de Social Start-up Day om geïnspireerd te worden, inzichten te vergaren in de manier waarop ze nu bezig zijn en om te netwerken. Dat laatste kunnen ze goed; als één van de laatsten worden ze de Bethelkerk uitgezet, nog druk bezig met het uitwisselen van nummers en e-mailadressen. Begin oktober starten de jongens een crowdfundingcampagne, dus houd ze in de gaten!

De nabespreking.

Hoewel ik er ook dit jaar “slechts” bij was in de hoedanigheid van reporter van Young & Fair, en niet de ambitie heb om zelf een start-up te beginnen, vraag ik me net als vorig jaar weer af: zal ik dan toch…?